Coronavirus, Wat doet Tot uw Dienst?

Op 15 maart 2020 zijn door het kabinet een aantal nieuwe maatregelen afgekondigd die tot en met 6 april 2020 gelden voor het hele land.

Tot uw Dienst geeft gehoor aan deze maatregelen.

Wij volgen voor al onze cliënten en medewerkers de richtlijnen van het RIVM  https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

Met deze richtlijnen kan Tot uw Dienst op verantwoorde wijze hulp verlenen. We houden de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten en nemen aanvullende maatregelen zodra dit nodig is. 

Wat te doen bij vermoeden van besmetting?

Wij adviseren zelf contact op te nemen met uw huisarts. Geef ook aan Tot uw Dienst door als u klachten heeft die lijken op de griep. 

Wat kunt zelf doen?

. Was uw handen regelmatig en goed

. Hoest en nies in de binnenkant van uw ellenboog

. gebruik papieren zakdoekjes

. vermijd handen schudden

Persoonlijk vragen over uw hulpverlening?

Neem contact op met de wijkverpleegkundigen 06-30640121

Casemanager Dementie

Vanaf februari heeft de Coöperatie Tot uw Dienst ook een Casemanager Dementie in dienst. Dit is Karin Spoorendonk, wat zij doet kunt u hier lezen. Voor meer informatie of voor een gesprek bel: 06-30640121 .

De casemanager: persoonlijke begeleiding bij Dementie.

De weg vinden in alle wetten, regels en zorgmogelijkheden rondom dementie is best ingewikkeld. Een casemanager dementie helpt hierbij. Een casemanager is een onafhankelijke en vaste begeleider voor mensen met dementie én hun naasten. Een casemanager informeert, begeleidt, denkt mee, adviseert en regelt zorg. Zo helpt de casemanager om te gaan met de ziekte en met de gevolgen ervan in het dagelijks leven.
 

Wat doet een casemanager dementie?

Een casemanager wordt vaak gezien als steun en toeverlaat. Een casemanager staat naast een persoon met dementie vanaf de diagnose tot aan het overlijden of opname in een verpleeghuis. Voor mantelzorgers is de casemanager een luisterend oor en aanspreekpunt. Een casemanager helpt bij:

  • Het vinden van de weg in de ingewikkelde wereld van zorg en welzijn;
  • Het regelen van zorg;
  • Het bieden van emotionele begeleiding.

Een casemanager is een vast en vertrouwd gezicht. Hij is getraind in het omgaan met dementie en herkent weerstand of hulpweigering. Welke ondersteuning de casemanager geeft is afhankelijk van de hulpvraag. Een casemanager komt op vaste momenten langs, en is daarnaast telefonisch en op aanvraag beschikbaar. Een casemanager wordt ook wel een dementieconsulent, trajectbegeleider of persoonlijk begeleider genoemd.
 

Wie heeft er recht op een casemanager dementie?

Iedereen bij wie de diagnose alzheimer of dementie is vastgesteld heeft recht op een casemanager. In sommige regio’s kunt u bij een vermoeden van dementie al een beroep doen op de casemanager. De casemanager is er ook voor de mantelzorger. Het is belangrijk dat mantelzorgers goede ondersteuning krijgen. Zorgen voor iemand met dementie gaat vaak 24 uur per dag door. Hulp is voor mantelzorgers nodig om lang en goed mogelijk zorg te kunnen verlenen. Alzheimer Nederland raadt dan ook iedereen begeleiding door een casemanager aan.
 

Aanvragen van casemanager dementie

Casemanagement wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Vaak is wel een diagnose dementie nodig. Het aanvragen van een casemanager loopt via de persoon die dementie heeft. De huisarts kan een casemanager aanvragen bij een aanbieder in de regio. Ook de wijkverpleegkundige kan een indicatie voor casemanagement geven en een aanbieder aanbevelen. 

Bron Alzheimer Nederland